Paketti sisältää:
Löydät Lähdetään Musiikkimatkalle -kirjoista:
♫ Soitinrunoja
♫ Loruja
♫ 14 innostavaa lastenlaulua
♫ Instrumentaaliversiot lauluista
♫ Selkeät nuotit ja sanat lauluihin
♫ “Bodyperkkaa”
♫ Rytmittelyjä ja Rummuksia
♫ Petronella Grahnin kuvituksen
♫ Satuja ja Tarinoita
♫ Musiikkiliikuntaa
♫ Tansseja
♫ Rytmiliikuntaa
♫ Kuvisvinkkejä
♫ Soittamista ja Laulamista
♫ Luovaa leikkiä
♫ Kuuntelemista
♫ Äänenhuoltoa
♫ Hiljentymisharjoituksia
♫ Rentoutusharjoituksia
Valmiina käyttöön
Musiikkimatkan – materiaali on Vasun periaatteiden mukainen työkalu, joka säästää aikaasi, auttaa sinua laadukkaan musiikkikasvatuksen toteuttamisessa.
Materiaali on suunniteltu niin, että voit ottaa sen suoraan käyttöön, vaikka et hallitsisi mitään soitinta. Tämä ei tarkoita sitä, että itse metodi olisi kepeä tai vähempiarvoinen, sillä se on tarkkaan mietitty ja punnittu.
Mielikuvitusmatkalla
Kaikki Musiikkimatkan materiaali nivoutuu yhteen Musiikkimatkan laulujen avulla. Niissä seikkailevat hahmomme, Duuri-Koira ja Molli-Kissa, Kolme Kummitusta, Keiju ja Pakkaspoika ja tietenkin Lehmä ja Onni-Sonni.
Musiikkimatkan materiaalin avulla opetat musiikin peruskäsitteitä leikin ja tekemisen ohella. Laulujemme hahmot helpottavat niiden ymmärtämistä.
Laulujen tarinoista siintää läpi vahva usko lapsen älykkyyteen ja mielikuvitukseen. Monivivahteinen musiikki ja sen eri elementtien tunnistaminen herkistää lapset kuulemaan musiikin kieltä syvällisemmin.
Kokeile Musiikkimatkan reseptiä lasten musiikkikasvatukseen. Tässä 7 työkalua jotka otat heti käyttöösi
① Soitinruno
Soitinrunoissa lapset pääsevät toimintaan osallisiksi, vaikuttamaan arvoisellaan tavalla musiikkihetken kulkuun. Lue ja soita Kolme Kummitusta -soitinruno, jossa käytetään erityisiä ”kummitussoittimia”: kattilan kansia, kattiloita, kauhoja, peltipurkkeja, tiskiharjoja, lusikoita jne. Luotte yhdessä jännittävän äänimaailman, missä jokainen soittaja on tärkeässä osassa.
② Loru
Loru on rytmiä täynnä. Osaat varmasti rummuttaa pöytään Au-ringon-kuk-ka, aivan, ja niin osaavat lapsetkin. Tämä kielemme on se joka muovaa musiikkimme rytmin, ja loruilu on rytmiikkaa parhaimmillaan.
③ Liikuntaleikki
Liikuntaleikit ovat suosittuja. Nyt siivotaan, hei siivotaan -leikissä pölyt saavat kyytiä ja lelut löytävät tiensä hyllylle vaudikkaasti. Yhteistyöllä, musiikin tahdissa, siivous sujuu kuin tanssi.
④ Musiikkileikki
Kokeile musiikkileikkiä, jossa asetutaan piirimuodostelmaan ja tehdään sadepisaroita kaverin olkapäille, päälaelle ja selkään. Ai miten pisarat ovat ihanan hentoisia ja lempeitä. Yhdessä tekemällä vahvistatte yhteisöllisyyttä ja myönteistä tunneilmastoa.
♫ ♩ ♬ ♪ ♬ ♫ ♩ ♬ ♪ ♬ ♫ ♩ ♬ ♪ ♬ ♫ ♩ ♬
Nuotin vieressä on paljon vapaata tilaa
Ja etsivä löytää
♫ ♩ ♬ ♪ ♬ ♫ ♩ ♬ ♪ ♬ ♫ ♩ ♬ ♪ ♬ ♫ ♩ ♬
⑤ Rytmiharjoitus
Tee rytmiharjoitus, jossa lapset vastaavat soittoosi kaikuna, ja sitten on lasten vuoro tehdä rummutuksia kaiun vastaillessa. Syntyy rytmin vuoropuhelu, jossa yhdessä opitte ja luotte uutta.
⑥ Musiikkiliikunta
Leiki lasten kanssa Rapakoiden Sankarit ja Vauhdikkaat Pisarat -musiikkiliikutaleikki, jossa Sankareilla voi olla jalassaan kumisaappaat ja Vauhdikkailla Pisaroilla veden sävyisiä huiveja tai kepin päähän kiinnitetty pitkähkö silkkipaperisuikale. Laita soimaan Litinöitä Lätinöitä -laulu ja näin Sankarit ja Pisarat pääsevät matkaan. Lapset oppivat odottamaan omaa vuoroaan ja tunnistamaan musiikista sen keveän ja raskaan osion.
⑦ Tanssi
Kuninkaallisempaa poljentoa löytyy “Ilo on palvella hovissa Kaarle Kustaan – Duurin ja Mollin juhlatanssista. Siinä lapset astelevat arvokkaasti parijonossa, tekevät juhlallisia käännöksiä ja rojaaleja vilkutuksia sekä kumarruksia. Tanssin pyörteissä opitaan musiikin rakenne ja kulku.
”Ruvetkasme, rohjetkasme, elkäs ääntämme hävetkö”.
(Kanteletar)
Sinä osaat!
Monet meistä, ehkä sinäkin, kokevat musiikin vaikeaksi ja uskovat etteivät kykene oppimaan sitä.
Lapsuudessa koetut koulun musiikkitunnit eivät ehkä osaltaan lisänneet oppimisen iloa. Olihan se melkoinen paikka kun pieni lapsi joutui yksin laulamaan koko luokan eteen. Ja silloin tuota laulamista pidettiin ainoana musikaalisuuden “mittarina”.
Usko kun sanon, että kaikki meistä kykenevät musisoimaan omalla tavallaan ja omalla äänellään. Musiikki ei ole vaikeaa silloin kun se on luontevaa. Kun siitä tulee sinulle ystävä arkeesi.
Ok, jos bussiin noustessasi laulat kuskille KII-TOS, saat varmasti kuumottavia katseita, mutta entäpä lasten kanssa? Ei siinä ole mitään kummallista että alat yhtäkkiä hiekkalaatikolla laulamaan.
Siispä liruttele ja loruttele, taputa vatsaa, taputa poskia, polje tahtia ja anna mennä. Ja mikä tärkeintä, pidä hauskaa.
Nuotin vieressä on paljon vapaata tilaa!
Musiikki on lempeä peili
Kun laulat lapselle, se on luontevaa sekä merkityksellistä, ja lapsi pitää siitä, ihan takuuvarmasti. Hän pitää sinua mahtavan taitavana, kuuntelee ja ihailee vilpittömästi.
Kun laulat, olet helposti lähestyttävä, aito, turvallinen ja lempeä.
Vähän on paljon
Vai oletko jo vanha tuttu musiikin kanssa? Olen aivan varma, että kirjamme antavat ainakin muutaman ahaa-elämyksen myös sinulle.
Moni taitava musikantti on tullut kertomaan minulle, miten olivat jo unohtaneet kuinka pienestä hyvä musiikkituokio syntyy ja miten paljon ja monella tavalla voimmekaan puuhailla yhden laulun äärellä.
Arvosta myös omaa aikaasi joka säästyy valmiiden vinkkien avulla. Tiedän, että kun on kova palo tehdä tavoitteellista musiikkia lasten kanssa, työaika ei tähän riitä, vaan suunnittelu puoli jää helposti omalle vapaa-ajalle.
Matka puheesta lauluun on lyhyt
“Syö-mään!” Kun kutsut lapsia syömään, huomaamatta käytät kahta erikorkuista säveltä, se on meille sisäsyntyistä. Mitä jos kokeilisit tätä myös leluja kerätessä: “ Dublot menee laatikkoon, Lauri ajaa autot talliin “, hyräillen vapaasti omalla melodialla?
Siinä syntyy lyhyt musiikkihetki, aito kohtaaminen sinun ja lapsen välillä ja lelujen kerääminen saa aivan uutta puhtia. Näin tuot musiikin osaksi arkea, sillä matka puheesta lauluun, on lyhyt.
Anna kokeilla
Aloittelet musiikkihetkeä ryhmän kanssa ja jaat soittimet lapsille. Lapset alkavat rämistämään ja päristämään ja koko homma meinaa lähteä lapasesta, vai meinaako?
Itse olen koulutuksissani huomannut, miten aikuiset toimivat aivan samalla tavalla. Soitto soi ja rytmit raikaa ennen kuin olen ehtinyt istua takaisin pallille. – hienoa, nyt on kaikkien soittimet viritetty! Sitten otan ja tartun rumpuun, annan soitolle yhteisen sykkeen. Näin saadaan matkaan yhteisen musiikkihetken alku.
Musiikkihetket ovat matkoja, joissa matkanjohtajina toimivat lapset
Ne ovat tärkeä osa musiikkitoimintaa. Mutta meidän kasvattajien on myös hyvä huomata sellaiset hetkessä, arjen keskellä, spontaanisti syntyvät tilanteet, joissa lapsi on aistit auki luomassa omaa musiikillista ilmaisuaan.
Kuvitellaan seuraavanlainen tilanne:
Lapsi istuu tuolilla pohtivaisen näköisenä. Ehkä hän miettii mihin leikkiin ryhtyisi. Siinä istuessaan hän laulelee ja kädet rummuttelevat tahtia. Aikuinen istahtaa lapsen viereen ja kuuntelee.
”Voi, miten mukava laulu. Ja tuo rummutus oli kerrassaan mainio. Voisitko opettaa ne myös minulle?” kysyy aikuinen. Syntyy yhteinen musiikkihetki, jossa lapsi saa olla päätekijä. Hänen laulunsa oli niin arvokas ja rummutus upea, että aikuinenkin halusi ne opetella. Yhdessä päätetään opettaa jutut muillekin lapsille seuraavalla musiikkihetkellä tai ehkä jo ruokaa odoteltaessa.
Tässä lyhyessä hetkessä tapahtui jotakin sangen merkittävää, ainutkertaista. Aikuinen ja lapsi kohtasivat spontaanisti musiikin äärellä. Lapsi koki olevansa ainutlaatuinen ja tärkeä.
Musiikki ei ole rajoja
Musiikkitoiminta on armollista koska se on niin luovaa. Ei ole tarvetta rajata lapsille oikeaa ja väärää tapaa tehdä. Tärkeintä on ilmapiiri, jonka luot yhdessä lasten kanssa.
Sallivassa ilmapiirissä on tilaa ilolle, riemulle, yritykselle ja erehdykselle sekä tunnetta turvallisuudesta ja hyväksytyksi tulemisesta juuri omanlaisena itsenään.
Musiikkikasvatuksen tavoitteena ei ole lapsen kehityksen vauhdittaminen, vaan lapsessa jo olevien kehitysmahdollisuuksien tukeminen.
Lapsi oppii itse kokeilemalla ja tekemällä. Lapsen näkökulmasta musiikkitoiminta on yhdessäoloa, rentoutumista, jännitystä, iloa, liikettä, oppimista, läheisyyttä, kuulluksi ja nähdyksi tulemista.
Musiikin äärellä on hyvä kohdata lapsi.
“Marika hei, olisikohan nyt Rentoosin aika?
Valmista ei tarvitse tulla kerralla – tartu hetkeen
Jokainen lapsi oppii omalla yksilöllisellä tavallaan ja omassa tahdissaan musiikkia. Voit suunnitella etukäteen tarkasti musiikkihetkeä, mutta sitten kaikki ei menekään ihan ajattelemasi aikataulun mukaisesti. Ei haittaa, jatkatte ensi kerralla.
Musiikkikasvatuksessa on kuin suuri seikkailu, jossa matkan johtajina toimivat lapset. Ja tuo yhteinen matka on tärkeämpää kuin mihin päädytään!
Lähdetään Musiikkimatkalle- materiaalin kantava ajatus on se, että yhden laulun äärellä voidaan puuhata pitkään, ja lähestyä sitä monelta eri kantilta. Näin myös laulut tulevat tutuiksi vaivihkaa.
Rytmikapuloiden renesanssi
VINKKI: Kokeile seuraavassa musiikkituokiossa rytmikapuloita hieman uudella tavalla!
Jaa lapset kahteen tai kolmeen ryhmään, joista kukin vuorollaan esittää kevään uutuus muotia. “Tehdään aluksi kapuloista viikset… Joo, aika hienoja viiksiä täällä, selvästikin tuollainen suora malli on nyt muotia!
Tehdäänpä sitten vaikkapa hattu…parta…nenä…kulmakarvat…”
Tai laittakaa pystyyn rytmikapula bändi, joka säestää Rummunlyöjä- kappaletta. Mikä gruuvi! Saat perussoittimistakin paljon irti Musiikkimatkan- vinkeillä.
Rentoosi
Vuodet päiväkodissa lastentarhanopettajana ovat opettaneet minulle mikä käytännössä toimii, ja miten käyttää musiikkia lasten kanssa monissa eri tilanteissa.
Yhden ryhmän kanssa oli pulmaa hiljentymisen kanssa ja päätin kokeilla hiljaisuuden piiriä. Kuunneltiin lasten kanssa lattialla maaten mitä kaikkea huoneen äänimaailmaan kuuluukaan, sitten teimme yhdessä pienen rentoutusharjoituksen.
Pikkuhiljaa tämä kantoi niin hyvin hedelmää, että eräänä vilskeisenä aamuna yksi ryhmän tomera tyttö tuli kysymään että : ”Marika hei, olisikohan nyt Rentoosin aika?”. Ja tietysti oli!
Tämä samainen harjoitus ja moni muu hiljaisuuden teemaan liittyvä vinkki löytyy Lähdetään Musiikkimatkalle 2 kirjasta.